Kunst Prantsusmaal 18. saj.

Uus kunstistiil rokokoo, kõrgaeg 1710-1760. Nimetus tuleb prantsuse keelest rocaille – merekarbi motiivi meenutav element kaunistuseks (orvand).

Taust:

Elu mõjutas Euroopas Louis XIV ja XV õukond, nimetatakse parasiitlikuks ajaks – õukond elas riigi sissetulekutest. Iseloomulikud pidustused, lõbustused, mis ei nõudnud vaimset ega füüsilist pingutust.

Arhitektuur:

            Paleede ja losside ehitamine

                        Välisarhitektuuris püsis barokk, sisearhitektuuris domineeris rokokoo:

                                    -loobuti raskepärastest detailidest

                                    -seintel peeglid, peente liistudega ümbritsetud pannood

-ebasümmeetriline, õrn ornamentika, sageli ülekullatud kipsist või stukist

                                    -motiivid naturalistlikud: taimevarred, -lehed

                                    -orvand

                                    -ruumid intiimsed, toonid pastelsed, valge ja kuld

-hiinatsemine: kasutati siidi, Hiina portselannõusid ja pisiplastikat

                                    N: Trianoni palee Pariisis

                                    Amalienburgi loss

                                    Sanssouci loss Podstanis

Skulptuur:

Pehmed, õrnad vormid, temaatika armastusega seotud, nümfid ja faunid, portselanist pisiplastika

            E. Bouchardon “Amor endale Heraklese nuiast vibu tegemas”

            É. M. Falconet “Ähvardav Amor”

            Clodion – nümfid ja faunid

Maalikunst:

            Temaatika: lõbutsemised, peod, armumängud

A.     Watteau – “galantsete pidude maalija”, meisterlik õhu, valguse ja uhkete tualettide kujutamine. Mahe, soe, kerge koloriit. N: “Peorõõmud”, “Tants”, “Gilles”

F. Boucher – koloriit kohati lääge, magusad kuldsed, roosad toonid. Madame Pompadouri soosik ja Kunstiakadeemia direktor. Maalid tihti allegoorilised, tihti lodevad naised ja neid teenindavad kavalerid. N: “Diana ja Endymion”

J. H. Fragonard “Üllatus”

J. B. Siméon Chardin – realist, eeskujuks Hollandi maalikunst, portreed ja natüürmort, tagasihoidlik koloriit. N: “Tüdruk sulgpalliga”, “Briošš”

 

J. Kangilaski “Kunstikultuuri ajalugu renessansist impressionismini”