KOONDLAUSE KIRJAVAHEMÄRGID

1. Lõpeta laused ja lisa näiteid.

1. Koondlauses eraldatakse korduvad lauseliikmed ............................
Näiteks: Lõunaks pakuti kartulit, hakklihakastet, tomatisalatit.
...............................................................................

2. Korduvate lauseliikmete vahele võib panna ka
* sidesõna, mille ette ei käi koma: ..............................................
................................................................. , näitelaused:
ja .............................................................................
ning ..........................................................................
ega ...........................................................................
ehk ...........................................................................
või ...........................................................................
kui ka ........................................................................
* või sidesõna, mis nõuab enda ette koma: ....................................,
näitelaused: aga ...............................................................
kuid ...........................................................................
vaid ...........................................................................

2. Pane kirjavahemärgid.

     1. Õigesti  ei   vastanud  mitte  Agnes  vaid  hoopis  Eerik. 2. Kas   läheme  kinno
või  teatrisse? 3. Tuba  oli  ülerahvastatud  kuid  korras. 4. Linnas  oli  tal  nii  sõpru
kui  ka  vaenlasi. 5. Suvine  jalgrattamatk  oli  väsitav   kuid  tore. 6. Vahelduseks
söödi  linnuliha  ning  krabisid. 7. Tee  pigem  vähem   aga  selle  eest  korralikult.
8. Tamm  Pärn  Kask  ja  Kuusk  on  levinud   perekonnanimed. 9. Loteriiga  võitsin
arvuti  ehk  kompuutri. 10. Haigel  valutas  kõht  selg   pea  ja  silmad. 11. Liinal
polnud  uues  koolis  sõpru  ega  vaenlasi. 12. Mikk  on   väike  aga  tubli. 13. Tartu
ja  Tallinn  on  Eesti  tuntumad  linnad. 14. Raamat  oli   kaanteta  ning  määrdunud.
15. Ta  oskab  arvutada  nii  paberil  kui  ka   sõrmede  abil. 16. Õppisime  sihitist
ehk  objekti. 17. Kaalikad  peedid  ja  porgandid  on   juurviljad. 18. Kas  täna  peab
korda  õpetaja  Pähklimägi  või  õpetaja  Palusalu? 19. Näljaselt  kuid  rõõmsalt
saabuti  põllult  koju. 20. Ta  laulis  kõvasti  aga   valesti. 21. Laupäev  ja  pühapäev
on  puhkepäevad. 22. Praegu  kordame  lauseõpetust  ehk   süntaksit. 23. Kõigil
olid  kaasas  punased  lipud  ja  heledate  kaantega   märkmikud. 24. Oja  oli  kitsas
käänuline  ning  veevaene. 25. Sihitise  täiendi  ja   määruse  õppimisele  järgneb
kordamine. 26. Ootasime  kaua  kannatlikult  kuid  asjata. 27. Pidu   lõppes
ootamatult  kuid  siiski  meeldivalt. 28. Jogurt  oli  isuäratav   ent  aegunud.
29. Selliseid  teemasid  ei  peaks  käsitlema  mitte   asjaarmastajad  vaid 
asjatundjad. 30. Nad  töötasid  vähe  ning  lohakalt