HIPID

 

Hipiliikumine

 

Liikumine tekkis kuuekümnendatel lääneriikides just keskklassi hulgast pärit noorte seas ja muidu nooremeelsed, kes protesteerisid oma arust vanema põlvkonna materialistliku ja üheülbalise maailmapildi vastu.  Selle tuumaks oli vastuseis ühiskonna tavadele, süsteemile, valitsevale elukorraldusele ja võitlus ahistavate piiride vastu. Tol ajal olid hipid suhteliselt väike rühm inimesi, kuid kõik teadsid, kes nad on. Nende vaimsed isad olid kirjanik Jack Kerouac ja luuletaja Allen Ginsberg. Hipide ootused ja lootused olid suunatud iseenestele ning oma eakaaslastele.

 

Levis ütlus: "Ära eales looda ühelegi inimesele, kes on üle 30!". Samas ei maksa ära unustada druuge – põhimõtted ja hüüdlaused kehtisid sageli seni kuni pea oli udune. Materiaalselt vaese elustiili valik oli hipidel teadlik - protest ühiskonna vastu - ja nad loobusid hüüetest. Uskumata paremasse tulevikku, elasid nad käesolevale hetkele, pakkumata lahendusi olukorra parandamiseks. Ühiskonna suhtes võeti hoiak: "Meie ei sega teid, jätke ka teie meid rahule". Keskusteks olid USA lääneranniku suurlinnad, peamiselt San Francisco. Lipukirjaks kuulutati armastus, rahu ja valgus, mida sümboliseerisid lilled (siit pärineb hipide teine nimetus "lillelapsed", mis tuli veidi iroonilisena kasutusele ajakirjandusele poolt- nimelt loopisid hipid demonstratsioonidel politseinikele lilli). Üldiselt olid hipide ühised huvid seks, drugs, idamaa usundid & teised keelatud asjad. Loobuti traditsioonilisest perekonnast ja otsustati armastusel põhinevate koosluste kasuks. Pooldati vabu elukombeid ja seksuaalsuhetele piiranguid ei seatud. Seda peetigi armastuseks. Kodudeks said juhuslikud eluasemed, inimesed elasid paariviisiliselt või gruppidena koos seni, kuni tahtmist oli. Hipid väitsid, et vabaarmastus ja uimastite kasutamine on pisiasjad, võrreldes maailma kasumijahiga.
Hipide kultuuri üks tähtsamaid aspekte oli seksuaalne vabadus.  Hipid rõhutasid vajadust uue, sõbralikuma maailma järele kasutades lille motiivi. Hipide kunst võlgnes palju juugendile, nende kunst oli niinimetatud “lille võimu” väljendus. Hipide elulaad seisnes massist erinemises, vabameelsuses, naljakas  riietumisstiilis (miniseelikud, alt laienevad püksid) ja üsna kasimata pikajuukselises välimuses. Hallutsinatsioone esilekutsuvate narkootikumide (LSD, marihuaana) toimes nähti lahendust maailma probleemidele, mis näisid ülepääsmatud.
Selles keskkonnas sündiski psühhodeelne rock.
 Vanemates põlvkondades tekitas noorte "metsistumine" pahameelt ja hirmu. Põrandaalune narkootikumide tarbimine, mis tekitas kuritegevuse kasvu, põhjustas politsei huviorbiiti ilmumise. Seepärast pidas avalikkus hipisid jõuguks, kes  on narkootikumide tarvitajad, kuid see polnud tõsi, sest mittekõik hingelt hipid ei tarvitanud neid. Gruppide välimus oli lausa kultuslik. Kes seltskonda kuuluda tahtis, pidi sarnanema.

Hipid valisid Dahabi piirkonna 60-ndatel ja 70-ndatel oma paradiisirannaks, kus koos puhkamas ja pidutsemas käidi. Hipiliikumise levikust üritasid kasu saada massimeedia ja tootjad. Seda võib nimetada tõelise hipiliikumise väljasuretajaks, kuna hipid olid elanikkonna kiht, kes tahtsid erineda, mitte massi sekka ära kaduda. Avalikkuse esialgselt eelarvamuslik suhtumine asendus kasusaamissooviga: üksteist reklaamiga üle trumbates hakati kõikjal müüma hipistiilis ehteid, rõivaid, heliplaate jne. Seitsmekümnendatel alanud majandussurutis tõi kunsti- ja kultuuriellu uusi tuuli. Muutusid meeleolud, inimesi tabanud kahtlused ja kainenemine ja peremured sundisid paljusid loobuma kommuunielust ja romantilisest vaesusest. Hipiliikumisest sündinud kasutegur on sealtmaalt alguse saanud tugevdatud huvi ökoloogia vastu, soorollide vabam käsitlus ja tolerantsus.

 

 

Hipistiil

Igapäevasesse moestiili on hipid toonud nn trompetpüksid, kirkad värvid,
pikad juuksed, liibuvad trikoosärgid, heegeldatud murumütsid, vestikesed, maskiseelikud ja platvormkingad, helesinised kulunud teksad, pärlitest punutud käenöörikeste rohkus, ruudulised särgid, helesinised kulunud teksajakid, teksariidest või värvimata linasest riidest õmmeldud ristkülikukujuline pika sangaga ja narmastega kott.

Maailm pidas neid omamoodi veidrikeks, aru saamata, et hipiliikumise ideaalid on saamas paljude noorte elumotoks, kuna noored on enamasti sarnase maailmatunnetusega ja kuna teisalt olid lillelaste gruppidega altid liikuma igasugu loovisiksused. Raadiote ja süntesaatorite levikuga  said esile kerkida bändid, kelle sõnum oli omasugustele ja mis seetõttu kuulsust  kogusid. Hipiliikumisel oli kalduvus tasatootlikkusele. Ajalukku läinud Woodstocki muusikafestival oli maailma avalikkusele tõeline šokk. Festivalile kogunes 150 000 asemel hoopis 500 000 noort, kes kõik olid valmis heitma endalt käitumisnormide kammitsaid ja püüdsid Woodstockis avastada elu imesid.

Woodstockist räägib üks oma aja hipisid:
"Woodstock polnud lihtsalt kontsert. See oli kokkutulek, milles muusikal oli mängida
vaid taustaroll. Muusika, mis kõlas Woodstockis, oli parim ja selles sisaldusid sõnumid ja mõtted - maailm ei ole koht vihkamise jaoks, maailm on paik, kus peame üksteist armastama. Me olime valmis avastama elu suuri imesid ja saladusi. Me õppisime, et pole häbiasi näidata oma keha alasti, me suitsetasime "rohtu", et viia oma meeli vastuvõtlikuks muusikale, me mängisime oma laste ja loomadega - siit sündiski uus kodune kasvatus."

 

Kasutatud kirjandus:

  

http://klem.estpak.ee/~klem/oklist.php3?m=ok&content=514

http://www.maremark.ee/est/60-70.php

http://uus.miksike.ee/documents/main/referaadid/riietumisstiilid2_evelin.htm

http://www.jammag.com/fashion/hippie/f%20neck.jpg

http://www.hot.ee/jk21/muss/hipid.doc

http://vana.miksike.ee/tugi/messages/26/1002.html?1023784342

http://uus.miksike.ee/docs/elehed/4klass/2olid/elutuba/60.htm

http://www.hot.ee/jk21/muss/hipid.doc

http://uus.miksike.ee/documents/main/referaadid/hipiliikumine_evelin.htm http://uus.miksike.ee/docs/referaadid/riietumisstiilid2_evelin.htm